Speaking of Trend-Whores Fashionistas loves to ”sell their closets” Economy or Ecology?

P1040015

På tal om att vara en Trend-Hora. Vissa plagg byter jag aldrig ut.
Tillåt mig förresten att rätta mig själv: Så här är det i Nadias fantastiska värld. Fashionistas älskar att sälja sina kläder, det tyder på ett visst miljö-engegemang och medvetenhet, Vad det egentligen handlar om är ekonomi.
Ni förstår säkert att det är dyrt att upprätthålla ”den-senaste-svindyra-designerväskan” livsstilen, därför säljer man av gammal skit.
Jag å andra sidan, är inte tillräckligt strukturerad för att hålla på så ännu, därför har jag extremt få svindyra-designerväskor som jag åter-använder.
Plus att jag får separationsångest av att slänga kläder, allt jag har burit har en historia. Slänger jag plagget inbillar jag mig att jag slänger en del av historien.

Jag kanske borde undersökas för detta, I know not?!

Så det hamnar oftast längst bak i garderoben, och det händer att jag drar fram fyra eller fem år gamla klädesplagg som jag börjar använda igen.
Om inte det är ”medvetet” och ”urbant-miljövänligt” så vet jag inte?

En annan faktor till varför jag inte säljer eller slänger, detta gäller främst jeans. Dessa har blivit för små och det finns fortfarande ett uns av hopp att jag en vacker dag ska kunna komma i dem. Är det ätstörningar? Innan någon kastar den första stenen här nu, Vill jag bara poängtera att jag inte är ensam i detta destruktiva beteende.
Carro & Toni stötta mig gärna här!

Men det finns en hel del plagg i min garderob som har varit med länge och som jag vet kommer att hänga med länge. Oavsett rådande trender och ”måste-ha-för-tillfället”yror.

Dessa byxor från Acne Studios är ett sådant plagg. Är det förresten någon som kommer ihåg när de kom? 2009, 2010, ja massa år sedan i alla fall och jag älskar dem!
Samma sak med denna kappan från Never Denim, ull med mockadetaljer på kragen. Vi har haft så kul tillsammans, walk-of-shame/fame, X antal bloggbilder, vi har fått så många komplimanger tillsammans. Jag älskar den lika mycket idag som första gången jag såg den. I detta klimatet kan den mer eller mindre användas året runt, beroende på vad man har under.

Speaking about being a Trend-Whore. There are pieces in y closet I´d never exchange.
Or no, correction. This is how it works in the wonderful world of Nadia: As you might have noticed fashionistas love to sell their old clothing. This habit is some kind of a sign ”awareness of the environment” and very trendy. What it really is, is ”awareness” of the economy. As it´s very expensive kepping up with the new-designer-handbag-every-season lifestyle. Hence the cleanout my closet every now and then.
I am not structured enough to do that, yet.I have very few designer handbags that I re-use season after season.
Plus I can´t really be separated with old outfits, everything I´ve ever worn has a history. If I throw it out, or sell it, it feels like getting rid of the history.

Maybe I should be examined for that?

So what happens is that the pieces I no longer wear ends up in the back of my closet.
And actually, it happens that I find old pieces and start wearing them again.
If that´s not ”urban-trendy-awareness” then I know Not.

Another reason why I´m not throwing or selling, this regards mostly jeans that has gotten too small. Somewhere deep inside I hope to be able to fit them again.
Is that eating disorders? Carro and Toni I´d appreciate your support on this one!

Some pieces have been with me forever, I never get bored and I know we´ll have many more moments together. No matter trends.

These pants by Acne Studios are one of those pieces. Somebody here that remebers when they came? 2009, 2010, Any-who many years ago and I still love them!
And this coat by Never Denim, wool with suede details. We´ve had so much fun together, many walk of shames/fames, loads of blog pictures and many compliments. I feel the same way for this coat as the first time I laid eyes on it.
And in the Scandi-climate you can more or less wear it all year. Depending on how you combine it.

P1040014Wool coat/vintage, knit/H & M, pants/Acne Studios, purse/& Other Stories, shades/Ray Ban

Comments
10 Responses to “Speaking of Trend-Whores Fashionistas loves to ”sell their closets” Economy or Ecology?”
  1. Matilda skriver:

    Haha kan känna igen mig i det där med jeansen . Men jag gav faktiskt upp ett par jeans och gav dem till lillasyrran . Snor tajta svarta väldigt snygga jeans från 2006 🙂

  2. Constance skriver:

    Love it! Those pants are a-ma-zing!!

    http://www.mursway.com/

  3. Caroline skriver:

    You just know I’m with you on that love

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. NADIAKANDIL skriver:

    […] har ju pratat om att vara en trend-hora som slaviskt följer allt som händer och uppdaterar garderoben oftare än folk flest byter […]

  2. NADIAKANDIL skriver:

    […] sysslar inte heller med så kallade garderob-detox, det har vi också diskuterat allt jag äger har eller har haft en mening som jag inte tänker […]

  3. […] sysslar inte heller med så kallade garderob-detox, det har vi också diskuterat allt jag äger har eller har haft en mening som jag inte tänker […]

  4. NADIAKANDIL skriver:

    […] jag rensade garderoben häromdagen, rensade inte detoxade, aldrig detox. Men jag hittade en gammal väska som jag alltid har varit kär i. Det roliga är att jag köpte […]

  5. […] jag rensade garderoben häromdagen, rensade inte detoxade, aldrig detox. Men jag hittade en gammal väska som jag alltid har varit kär i. Det roliga är att jag köpte […]



Lämna en kommentar

  • Blogglistenhits
  • Follow on Bloglovin